Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου 2013

Μια γυναίκα-αίνιγμα στις κατακόμβες της Ρώμης

Δεν πρόλαβαν να ανοίξουν οι Κατακόμβες της Αγίας Πρισκίλλης στη Ρώμη ύστερα από πέντε χρόνια που είχαν μείνει κλειστές για να συντηρηθούν και φούντωσε ένας παλιός πόλεμος για την ταυτότητα μιας γυναίκας που απεικονίζεται στις διάσημες νωπογραφίες της.

Οι κατακόμβες, στην Via Salaria της Ρώμης, έχουν συντηρηθεί εκ νέου μετά από ένα πενταετές σχέδιο που περιελάμβανε καθαρισμό των αρχαίων τοιχογραφιών με τεχνολογία λέιζερ και ένα νέο μουσείο που θα φιλοξενήσει σπαράγματα μαρμάρινων σαρκοφάγων.

Οι λάτρεις της τέχνης που δεν μπορούν να επισκεφθούν την Ρώμη μπορούν να επισκεφθούν εικονικά τον υπόγειο λαβύρινθο των κατακομβών με το Google Maps, όπου για πρώτη φορά αναμειγνύεται η αρχαιότητα με την σύγχρονη υψηλή τεχνολογία.
Χτισμένοι ως χριστιανικοί χώροι ταφής μεταξύ του 2ου και του 5ου αιώνα, με έκταση 13 χιλιομέτρων σε πολλά υπόγεια επίπεδα, οι κατακόμβες της Priscilla περιέχουν τοιχογραφίες γυναικών που έχουν προκαλέσει την ακαδημαϊκή συζήτηση για πολλά χρόνια.

Σε έναν ταφικό θάλαμο, γνωστή ως το Δωμάτιο της Πεπλοφόρου, απεικονίζεται μια γυναίκα, με απλωμένα χέρια όπως ένας ιερέας. Φοράει ένδυμα που η ιταλική ιστοσελίδα των κατακομβών αποκαλεί "...πλούσιο λειτουργικό ένδυμα". Ωστόσο, η λέξη "λειτουργικό" δεν εμφανίζεται στην αγγλική έκδοση.
Η επίμαχη τοιχογραφία από
το «Δωμάτιο της Πεπλοφόρου»
στις Κατακόμβες της Αγίας Πρισκίλλης.
Ποια είναι λοιπόν η ντυμένη με πολυτελή ρούχα που σηκώνει τα χέρια της ψηλά, όπως ένας ιερέας εν ώρα Θείας Λειτουργίας και βρίσκεται σε έναν από τους πιο πλούσια διακοσμημένους ταφικούς θαλάμους, το Δωμάτιο της Πεπλοφόρου;

Μια γυναίκα ιερέας που αποτελεί αδιάσειστη απόδειξη ότι υπήρχαν γυναίκες ιερείς στους πρώτους αιώνες του χριστιανισμού, υποστηρίζουν εκπρόσωποι της Ένωσης Ρωμαιοκαθολικών Γυναικών Ιερών.

Στην αντίπερα όχθη ο επικεφαλής της παπικής επιτροπής για την αρχαιολογία του Βατικανού, Φαμπρίτσιο Μπισκόντι λέει ότι το μόνο που βλέπει είναι μια γυναίκα που προσεύχεται και τίποτα περισσότερο. «Όλα αυτά είναι ένα παραμύθι μόνο και μόνο για να δημιουργηθούν εντυπώσεις», συνεχίζει. Δεν διευκρινίζει όμως για ποιον λόγο, ενώ ο επίσημος οδηγός των κατακομβών αναφέρει ότι η συγκεκριμένη γυναίκα συμμετέχει σε συμπόσιο Θείας Ευχαριστίας, εκείνος ερμηνεύει τη σκηνή ως ταφικό συμπόσιο, στο οποίο οι γυναίκες συμμετείχαν χωρίς να είναι εκείνες που τελούσαν τη λειτουργία.


Αναδημοσίευση απο: //erroso.blogspot.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...