Δομήνικος Θεοτοκόπουλος: “Η Βάπτιση του Χριστού”
από το http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/greco/
από το http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/greco/
Το σχήμα που προτιμούσε ο ζωγράφος για τις μεγάλες θρησκευτικές
συνθέσεις ήταν το παραλληλόγραμμο στο οποίο το ύψος ήταν υπερδιπλάσιο
της βάσης. Αυτή η αναλογία αναδεικνύει την καθετότητα των μορφών και
διαρρυθμίζει τη σκηνή σε δύο επάλληλα επίπεδα. Στο κατώτερο τμήμα οι
μορφές είναι πιο σωματώδεις, ενώ στο ανώτερο ο χώρος προορίζεται για τις
θεϊκές αποκαλύψεις και τους χορούς των αγγέλων…
από το βιβλίο “ΜΑΔΡΙΤΗ – ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΡΑΔΟ”
ELECTA – ΕΘΝΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
Δομήνικος Θεοτοκόπουλος: “Η εκδίωξη των εμπόρων από τον ναό”
από το http://www.aug.edu/augusta/iconography/webmuseum/cleanseTemple_elGreco_1600.html
Υπάρχουν διάφορες εκδοχές αυτού του θέματος, τέσσερις από τις οποίες
είναι καταχωρημένες στον κατάλογο με τα περιουσιακά στοιχεία του
ζωγράφου. Το ευαγγελικό επεισόδιο απεικονίζεται ως προαναγγελία της
Έσχατης Κρίσης. Ο Χριστός, με μια αποφασιστική χειρονομία, χωρίζει τους
κολασμένους στα αριστερά από τους εκλεκτούς στα δεξιά. Ο διαχωρισμός
τονίζεται από την παλαδιανή αρχιτεκτονική του βάθους. Μπροστά από το
τόξο τοποθετείται ο Χριστός, ενώ τα δυο ανάγλυφα ανάμεσα στους κίονες
αντιστοιχούν στις δύο πλευρές της σύνθεσης: Στα αριστερά η εκδίωξη του
Αδάμ και της Εύας από τον Παράδεισο απηχεί τη βίαιη χειρονομία του
Χριστού που κρατάει το μαστίγιο. Στα δεξιά, η Θυσία του Ισαάκ
προοιωνίζει το θεϊκό μαρτύριο. Η επιμήκυνση των μορφών, οι συστροφές
των σωμάτων, η εκφραστική ένταση και οι έκδηλες βενετσιάνικες επιδράσεις
αποτελούν χαρακτηριστικά στοιχεία της περιόδου της ωριμότητας του
Γκρέκο…
από το βιβλίο «ΛΟΝΔΙΝΟ – ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ»
ELECTA – ΕΘΝΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
Δομήνικος Θεοτοκόπουλος: “Ο Χριστός κουβαλάει το σταυρό”
από το http://idlespeculations-terryprest.blogspot.com/2007/03/el-greco-christ-carrying-cross.html
Δομήνικος Θεοτοκόπουλος: “Ο διαμερισμός των ιματίων του Χριστού”
από το http://en.wikipedia.org/wiki/El_Greco
Ανάμεσα στα Πάθη του Χριστού, ο διαμερισμός των ιματίων είναι ένα από
τα πιο απωθητικά συμβάντα. Ο Γκρέκο προβάλλει την αντίθεση του
βασιλικού μεγαλείου του Χριστού και της ευγενούς συμπεριφοράς του με το
πλήθος των άξεστων στρατιωτών. Μέσα στον πορφυρό μανδύα του, ο Χριστός
στέκει απομονωμένος στο μέσο του πίνακα. Προπηλακίζεται από τον
επιθετικό στρατιώτη με το μαυροπράσινο ρούχο. Δίπλα βρίσκεται ο ιππότης
με την γκρι-μπλε αδιαπέραστη πανοπλία σύμβολο της πολεμικής, γήινης
εξουσίας. Στην πανοπλία αυτού του υποκριτή, αδρανούς και αδιάφορου
ιππότη η αντανάκλαση από τον πορφυρό μανδύα του Χριστού δημιουργεί ένα
δραματικό βιολέ χρώμα.
απόσπασμα από ανάλυση της καθηγήτριας Π. Γαλανοπούλου
αντιγραφή από το http://protolm.blogspot.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου