Πέμπτη 21 Απριλίου 2011

Έκφραση με σύμβολα

Για όσους η γραπτή έκφραση είναι δύσκολη είτε επειδή υπάρχουν μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα όρασης ή είναι σε τάξεις υποδοχής (αλλοδαποί) μπορούν να γράφουν επιλέγοντας σύμβολα. Ο Συμβολογράφος είναι ένα εργαλείο, που σχεδιάστηκε για να βοηθήσει μαθητές και ενήλικες οι οποίοι έχουν δυσκολίες στο γραπτό λόγο.  Αποτελεί τη σύγχρονη έκδοση του γνωστού ως τώρα λογισμικού  της Widgit ‘Writing with Symbols’.
Είναι επίσης χρήσιμο για τους εκπαιδευτικούς για την παραγωγή γλωσσικού υλικού με τη βοήθεια συμβόλων και ενισχυτική επικοινωνία.

Αξιοποίηση στην τάξη 
  • Παραγωγή γραπτού λόγου από τους μαθητές συνθέτοντας κείμενα με το πληκτρολόγιο.   Το  πρόγραμμα τότε συμβολίζει αυτόματα κάθε λέξη δίνοντας άμεση ανατροφοδότηση για το νόημα των λέξεων.  Υπάρχει επίσης δυνατότητα ανάγνωσης του κειμένου και ορθογράφου. 
  •  Δυνατότητα χρήσης σε πολλές γλώσσες. Τα μενού παραμένουν στα ελληνικά, αλλά ο συμβολισμός, η φωνή και η ορθογραφία θα αλλάξουν στη γλώσσα επιλογής. 
  • Εκφώνηση. Μπορείτε να έχετε εκφώνηση καθώς γράφετε. 

  •  Επισήμανση ορθογραφικών λαθών. Μπορείτε να επιλέξετε αν θέλετε να επισημαίνονται τα ορθογραφικά λάθη ή όχι . 
  • Σε μαθητές με προβλήματα όρασης αφού αλλάζει το χρώμα του φόντου
  •  Λίστες Λέξεων
  •  Επισήμανση ρημάτων και  ουσιαστικών. Το  πρόγραμμα δίνει τη δυνατότητα επισήμανσης με χρώμα των ουσιαστικών και των ρημάτων σε μια πρόταση. Τα  ουσιαστικά επσ
    ημαίνονται με μπλε και τα ρήματα με κόκκινο χρώμα.Διδασκαλία χρόνων, παραθετικών και άλλα.

  •    Επισήμανση ορθογραφικών λαθών

    Τετάρτη 13 Απριλίου 2011

    Κατασκευή αφίσας (glogster)- Θρησκεύματα

    Τελειώνοντας τη σχολική χρονιά (φέτος λίγο πιο νωρίς) δημιουργήσαμε αυτή την αφίσα που παρουσιάζει συνοπτικά τη δουλειά που έγινε φέτος με τους μαθητές της Β΄Λυκείου με θέμα τα θρησκεύματα. Καλό Πάσχα και Καλή Ανάσταση!


    Δευτέρα 11 Απριλίου 2011

    Η μάνα του Χριστού

    Ενορία Σφάκας
    Γύρω στα 1500

    Η στάυρωση έχει κεντρικό σημείο και αναφορά το Χριστό. Το πρόσωπο της μάνας επισκιάζεται όμως παραμένει η τραγική φιγούρα η οποία υπομένει κάτω από το Σταυρό. 
    Η Παναγία στην εικόνα της Σταύρωσης είναι στα δεξιά του του Χριστού με το αριστερό χέρι στο μάγουλό της σα να προσπαθεί να συγκρατήσει τον πόνο της. Ομως άσχετα με το μέγεθος της λύπης της είναι συγκρατημένη ("Μη εποδύρου μου Μήτερ ... αναστήσομαι γαρ και δοξασθήσομαι"  θ΄ ωδή Κανόνος Μ. Σαββάτου).
     Ακούστε με προσοχή το ηχητικό αρχείο της "Η Μάνας του Χριστού"  του Κ.Βάρναλη, που αποτελεί από τα χαρακτηριστικότερα αποτυπώματα του πόνου της Παναγίας.

    Αφού ακούσετε το ηχητικό αρχείο καταγράψτε:
    1) Ποια στοιχεία της εικονας αποτυπώνονται στο ποίημα; 
    2)Που νομίζετε ότι οφείλεται το γεγονός ότι παρά την οδύνη της η Παναγία είναι συγκρατημένη;
    3) Τι αισθήματα εκφράζει η "Μάνα του Χριστού" του Βάρναλη σε σχέση με την Παναγία όπως απεικονίζεται στην εικονογραφία;
    4) Γιατί οι γυναίκες όλου του κόσμου ταυτίζονται με την Παναγία; Ο πόνος της μάνας που χάνει το παιδί της νομίζετε ότι έχει αλλάξει στο πέρασμα των αιώνων;
    Αξιοποίηση
    Κάντε κι εσείς ένα δικό σας ηχητικό αρχείο όπου θα σχολιάζετε μία άλλη εικόνα της επιλογή σας με θεματολογία σχετική με το Πάσχα. Καλή επιτυχία!

    Κυριακή 10 Απριλίου 2011

    Podcast- Η εις Aδου Κάθοδος




    Σύμφωνα και με το ηχητικό αρχείο που ακούσατε:   
    • Τι παρατηρείς σε σχέση με τη θέση των προσώπων στην εικόνα
    • Βρες ομοιότητες ή διαφορές στις παραπάνω εικόνες  
    •  Ποιες αιτίες προκάλεσαν το γεγονός της Ανάστασης,  Πώς αντιλαμβάνεσαι τη φράση «Θάνατω πατήσας».   Τι ενδείξεις υπάρχουν ότι όλοι οι άνθρωποι θα σωθούν, Ποια στοιχεία συνηγορούν στην άποψη ότι ο άνθρωπος απελευθερώθηκε από τη φθορά;
    •  Τι συμπεραίνουμε από το γεγονός ότι πρώτοι σώζονται Ο Αδάμ και η Εύα;
    •      Τι θα συνέβαινε αν o Χριστός δεν είχε αναστηθεί;  
    • Πώς κρίνεις το γεγονός ότι στην τελευταία εικόνα (δυτικής τεχνοτροπίας) ο Χριστός παρουσιάζεται την ώρα που ανασταίνεται;  Πώς νομίζεις ότι σκέφτηκε ο αγιογράφος που έκανε την 1η εικόνα και πως ο αγιογράφος της τελευταίας εικόνας; Ποιες αντιφάσεις υπάρχουν  σ’αυτή τη θέση; 
    Η εις άδου Κάθοδος- Ιερά Μονή Μεγίστης Λαύρας


    Η εις άδου κάθοδος-Ιερά Μονή Χώρας

    Η εις Άδου Κάθοδος-Αντρέι Ρουμπλιόβ 



     Κατόπιν ακούστε τον ύμνο "Χριστός Ανέστη" που ακολουθεί και εντοπίστε στοιχεία της εικονογραφίας στον ύμνο. Σημειώστε τα ευρήματά σας και ανακοινώστε τα στην τάξη. 



    Αξιοποίηση στην τάξη
    Θα κάνετε ένα δικό σας ηχητικό αρχείο podcast όπου θα περιγράφετε μία εκ των τεσσάρων εικόνων που σας παρατίθενται.  Θα είστε σύντομοι και απλοί. Τα αρχεία μπορούμε να τα δημοσιεύσουμε και στο blog των θρησκευτικών ή στην ιστοσελίδα του σχολείου.  Καλή επιτυχία!




    Παρασκευή 8 Απριλίου 2011

    Διαπολιτισμικό ηλεκτρονικό ανθολόγιο


    Με αφορμή τη συνάντηση πολιτισμών μέσω της ποίησης δημιουργήθηκε ένα Διαπολιτισμικό ηλεκτρονικό ανθολόγιο ποίησης. Στόχος ήταν η ανάδειξη όλων εκείνων των στοιχείων που δεν χωρίζουν αλλά ενώνουν όλους τους ανθρώπους...
    Λαμβάνοντας υπόψη τη σύνθεση του μαθητικού δυναμικού στα ελληνικά σχολεία και την παρουσία αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών, το παρόν project επικεντρώθηκε στη διαπολιτισμική προσέγγιση της λογοτεχνίας, ενσωματώνοντας ποιήματα τόσο από την Ελλάδα, ως χώρα υποδοχής, όσο από τις χώρες προέλευσης των αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών.

    Η δράση εφαρμόστηκε πιλοτικά ως σχέδιο project κατά το σχολικό έτος 2010-2011 στο Γενικό Λύκειο Αρχαγγέλου Ρόδου σε συνεργασία με το Διαπολιτισμικό Λύκειο Ευόσμου Θεσσαλονίκης. Eεπιχειρήθηκε η γνωριμία των μαθητών με την ποίηση άλλων λαών και παράλληλα η ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων τους. Χρησιμοποιήθηκαν ποιήματα μεταφρασμένα στα Αγγλικά, από Έλληνες, Αλβανούς και Ρώσους ποιητές, με κοινή θεματολογία. Αναπτύχθηκαν γλωσσικές ασκήσεις στα Αγγλικά που σχετίζονταν με τα νοήματα του κειμένου, όπως για παράδειγμα σωστή σειρά γεγονότων, εικόνες, διαφορετικό τέλος της ιστορίας, οπτικοποίηση θέματος, άρθρο για δημοσίευση. Ως δείγμα γραφής επελέγησαν μεγάλοι εκπρόσωποι της ποίησης αυτών των χωρών, επειδή ήταν πιο οικείοι στα παιδιά, αλλά και επειδή υπήρχε πλούσιο μεταφρασμένο υλικό στα Αγγλικά σε ηλεκτρονική και έντυπη μορφή. Επελέγησαν ποιήματα τόσο από κλασσικούς συγγραφείς όσο και από μοντέρνους, άντρες και γυναίκες. Η επιλογή κινήθηκε στα θέματα αγάπη, μνήμη, ελευθερία, φύση, ποίηση, ώστε να συνδυασθούν θεματικές οι οποίες βρίσκουν απήχηση στους περισσότερους ανθρώπους, αλλά και για να υπάρχει υλικό με αντίστοιχη θεματολογία σε όλες τις γλώσσες. Επιπλέον, επελέγησαν ποιήματα που έχουν ενδιαφέρον πέρα από τη διδακτική τους αξία, που είναι όσο πιο κοντά γίνεται στα ενδιαφέροντα των μαθητών και που παρέχουν υλικό για πολλές εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Τα ποιήματα που χρησιμοποιήθηκαν είναι μεταφρασμένα στα Αγγλικά και περιέχονται σε ανθολογίες, ενώ για κάποια από τα ποιήματα χρησιμοποιήθηκαν έγκυρες ιστοσελίδες.

    Τα ποιήματα που χρησιμοποιήθηκαν ανά θέμα ήταν τα εξής:

    • Αγάπη. ΑΛΒΑΝΙΑ Flutura Acka Oblivion, ΡΩΣΙΑ Marina Tsvetaeva You who loved me with the falseness, ΕΛΛΑΔΑ Nikeforos Vrettakos Without you
    • Μνήμη. ΑΛΒΑΝΙΑ Lindita Arapi Memory, ΡΩΣΙΑ Alexander Pushkin The name, ΕΛΛΑΔΑ Andreas Embiricos Winter Grapes
    • Ελευθερία. ΑΛΒΑΝΙΑ Martin Camaj A Bird Languishes, ΡΩΣΙΑ Regina Derieva I Don’t Feel At Home Where I Am, ΕΛΛΑΔΑ, Constantine Cavafis, The city
    • Φύση. ΑΛΒΑΝΙΑ Migneni Autumn on parade, ΡΩΣΙΑ Anna Αkhmatova The Sentence, ΕΛΛΑΔΑ Odysseus Elytis Laconic
    • Ποίηση. ΑΛΒΑΝΙΑ Ismael Kadare Poetry, Rita Petro To a poet, ΡΩΣΙΑ Regina Derieva A Poem, ΕΛΛΑΔΑ Yannis Ritsos Necessary explanation

    Η εφαρμογή του εκπαιδευτικού σεναρίου ξεκίνησε με την ενημέρωση στην τάξη για την ενασχόληση με τη συγκεκριμένη θεματική, τους ποιητές που θα επιλεγούν και την πιθανή θεματολογία των ποιημάτων. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε μεικτές ομάδες (γηγενείς και μη) και έγινε παρουσίαση του project. Κάθε ομάδα διάλεξε ένα θέμα και μελετούσε τα αντίστοιχα ποιήματα. Οι μαθητές από κάθε σχολείο έκαναν τις δικές τους επιλογές και κατόπιν αντάλλασαν υλικό. Ο εκπαιδευτικός καθοδηγούσε και παρενέβαινε, όταν χρειαζόταν, ενίσχυε και εμψύχωνε τους μαθητές για την ολοκλήρωση των συνεργατικών δραστηριοτήτων. Στη συνέχεια οι ομάδες των μαθητών επέλεξαν διαφορετικό θέμα ποιημάτων.

    Σαν τελική δραστηριότητα οι μαθητές έπρεπε να δημιουργήσουν ένα ηλεκτρονικό ανθολόγιο με  ποιήματα που επέλεξαν, ενώ υπήρχε η δυνατότητα να απαγγέλλουν τα κείμενα στη ρωσική, την αλβανική ή την αγγλική. Οι ομάδες μαθητών εργάζονταν στο εργαστήριο Πληροφορικής του σχολείου και έχοντας πλέον εξοικειωθεί με εκπροσώπους της ποίησης άλλων χωρών, επέλεξαν περισσότερους συγγραφείς ή περισσότερα ποιήματα κάποιου ποιητή, για να τα παρουσιάσουν στην τάξη. Περιηγούνταν στην ιστοσελίδα Διάσημοι ποιητές και ποιήματα ή στην ιστοσελίδα Διεθνές Δίκτυο ποίησης, για την ελληνική και ρωσική ποίηση. Για την αλβανική λογοτεχνία οι μαθητές περιηγούνταν στην ιστοσελίδα της αλβανικής λογοτεχνίας, που δημιουργήθηκε από τον Robert Elsie, μεταφραστή της σύγχρονης αλβανικής ποίησης στα Αγγλικά. Εναλλακτικά, χρησιμοποιήθηκαν οι ανθολογίες Αλβανικής και Ρώσικης ποίησης και οι μεταφρασμένοι Έλληνες ποιητές.

    Μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων, οι μαθητές ενεπλάκησαν σε ανταλλαγή απόψεων με κίνητρο τη δημιουργία ηλεκτρονικού ανθολογίου ποίησης και την ανάρτησή του. Το κίνητρο λειτούργησε θετικά και τα αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά. Η συνεργατική μάθηση άλλωστε, πρέπει να ενισχύεται από ανάλογες δραστηριότητες οι οποίες δημιουργούν κλίμα εμπιστοσύνης.
    Δείτε τα αποτελέσματα

    Poetry

    Nature

    Memory

    Love

    Πέμπτη 7 Απριλίου 2011

    Podcast


    Το podcasting είναι μια μέθοδος επικοινωνίας που επιτρέπει στους χρήστες να δημουργούν και να δημοσιεύουν ψηφιακά ηχητικά αρχεία στο Διαδίκτυο. Από τη στιγμή που τα αρχεία αναρτηθούν, μπορούν όλοι να τα κατεβάσουν οποιαδήποτε στιγμή και από οπουδήποτε. Οι ακροατές στη συνέχεια επιλέγουν:
    • Πότε θα τα ακούσουν
    • Που θα τα ακούσουν
    • Πώς θα τα ακούσουν (MP3, ipod, κινητά τηλέφωνα, υπολογιστές)
    Λεξικολογικά προέρχεται από τις λέξεις “ipod”(φορητή συσκευή μουσικής της Apple) και “broadcast” αλλά αποκαλείται και Personal On Demand broadcast. Έγινε γνωστή, κυρίως, ως κίνηση και αποτελεί ένα είδος ραδιοφώνου «κατ’ αίτηση» (on demand). 
    http://www.interorthodox.gr/
    http://www.podomatic.com/








    Τετάρτη 6 Απριλίου 2011

    Εννοιολογικοί χάρτες

    Στα πλαίσια της αξιοποίησης των Τ.Π και σε συνδυασμό με τη χρήση διαδραστικού πίνακα η κατασκευή και χρήση εννοιολογικών χαρτών μπορεί να αναβαθμίσει και να βοηθήσει τη μαθησιακή διαδικασία. Γίνεται μία προεργασία από το διδάσκοντα και εξοικείωση με τα λογισμικά των χαρτών και κατόπιν ο χάρτης συμπληρώνεται ηλεκτρονικά από τους μαθητές ή μέσω διαδραστικού πίνακα.
     Μερικά παραδείγματα παρακάτω:


    http://www.mywebspiration.com/


    http://www.mywebspiration.com/

    Ινδουϊσμός https://bubbl.us/




    Θρησκεύματα https://bubbl.us/
    Πhttp://www.mapmyself.com/
    Χριστιανισμός-Ιουδαϊσμός



    Τρίτη 5 Απριλίου 2011

    Δημιουργική γραφή ποίησης



    Δραστηριότητα δημιουργικής γραφής ποίησης on-line «Είμαι (I Am)» 

     «Η σχέση της ποίησης με τη φιλοσοφία μπορεί να είναι εξαιρετικά πολύπλοκη, αλλά και απόλυτα ευκρινής. Εξαρτάται από την τοποθέτηση του παρατηρητή μπροστά στο συνεχές της πνευματικής εργασίας. Επιπροσθέτως, ξεκίνησε σαν ποίηση. Ο Πλάτωνας αναγκάστηκε να δώσει έναν ολόκληρο αγώνα, προκειμένου να τη διακρίνει από την ποίηση, αλλά η ποίηση όπως την εννοούσε ο πατέρας της φιλοσοφίας ήταν ασφαλώς κάτι πολύ περισσότερο από την ποίηση όπως την εννοούμε σήμερα» (Μπλάνας, Ποίηση και φιλοσοφία, 1999).
    Δημιουργήστε ένα ποίημα για ένα  άλλο πρόσωπο με τίτλο “Εγώ είμαι”.
    Επιλέξτε μια σύγχρονη πραγματικότητα (κατάσταση) ή μια παλιά. Πρέπει να θεωρήσετε και να βάλετε τον εαυτό σας σε αυτή την κατάσταση και να  γράψετε το ποίημα από την οπτική ενός ατόμου που έχει κάνει μεγάλες εφευρέσεις ή ανακαλύψεις (Προμηθέας, Νεύτωνα, Αϊνστάιν κτλ).  Προχωρήστε βήμα-βήμα...

    Είμαι (I AM
    (όνομα ή χαρακτηριστικό της ταυτότητάς του)

    1ο βήμα

    Είμαι… .........................(I am…) (δύο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που έχεις ως άτομο)
    Αναρωτιέμαι… ......................(I wonder… ) (κάτι για το οποίο έχεις απορίεςt)
    Ακούω… .................................(I hear…) (ένα ήχο που ακούω)
    Βλέπω…(I see…) .....................(μια σκηνή που φαντάζομαι)
    Θέλω (I want…) .............................(κάτι που θέλω)
    Είμαι… (I am…) .............................(επαναλαμβάνεται ο 1ος στίχος του ποιήματος)

    2ο  βήμα

    Υποκρίνομαι…(I pretend… ) ........................(υποκρίνομαι ότι κάνω κάτι)
    Αισθάνομαι… (I feel…) ...................................(ένα συναίσθημα σχετικά που έχω)
    Αγγίζω… (I touch…) .....................................................(ένα φανταστικό άγγιγμα)
    Ανησυχώ… (I worry…) ......................................(κάτι που ενδεχομένως με ενοχλεί)
    Κλαίω… (I cry…) ..........................................................(κάτι που με κάνει λυπημένο)
    Είμαι… (I am…)................................. (επαναλαμβάνεται ο 1ος στίχος του ποιήματος)

    3ο βήμα

    Καταλαβαίνω… (I understand…) ...................................(κάτι που αντιλαμβάνομαι ως αλήθεια the person deems true)
    Λέω… (I say…) ...................................................................(κάτι στο οποίο πιστεύω)
    Ονειρεύομαι I dream….................................................(κάτι το οποίο ονειρεύομαιt)
    Προσπαθώ…. (I try… ) ...................................................(κάτι για το οποίο προσπαθώt)
    Ελπίζω… (I hope…) ............................................................(κάτι για το οποίο ελπίζωr)
    Είμαι… (I am…) ..........................................(επαναλαμβάνεται ο 1ος στίχος του ποιήματος)

    *      Οπτικοποιείστε το ποίημα σας σε power point.
    Δείτε τα αποτελέσματα.....







    WebQuest: Θρησκεύματα

    Σήμερα θα κάνετε ένα διαδραστικό ταξίδι στις θρησκείες που ήδη μελετήσατε και θα βρείτε ομοιότητες και διαφορές μεταξύ τους. Οι θρησκείες που είδατε μέχρι τώρα είναι ο Χριστιανισμός, ο Ιουδαϊσμός, ο Ισλαμισμός, ο Ινδουισμός, ο Βουδισμός και η Κινέζικη θρησκεία.
    Πατήστε εδώ για να αρχίσετε


    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...